0
Vitamine D

7 Symptomen van vitamine D tekort

By 3 december 2020No Comments
Symptomen vitamine D tekort

7 Symptomen van vitamine D tekort

Naar schatting heeft zo’n 65% van de Nederlandse bevolking een tekort aan vitamine D. Wat zijn de symptomen van een vitamine D tekort? Hoe ontstaat zo’n tekort? En hoe voorkom je dat je een tekort aan vitamine D krijgt?

Symptomen van vitamine D tekort

Hoe herken je een tekort aan vitamine D? Deze 7 symptomen kunnen het gevolg zijn van vitamine D tekort:

  1. Verminderde weerstand.
  2. Vermoeidheid of lusteloosheid.
  3. Problemen met tanden of botten.
  4. Spierpijn.
  5. Pijnlijke onderrug of pijnlijke gewrichten.
  6. (Winter)depressie.
  7. Hoofdpijn/Migraine.

 

Wat is de functie van vitamine D?

Vitamine D zorgt samen met een aantal andere vitamines en mineralen voor een goed immuunsysteem. Samen met vitamine A, vitamine B6, B11, B12 en vitamine C zorgt vitamine D ervoor dat je lichaam beter beschermt is tegen invloeden van buitenaf. Met een goede weerstand ben je beter bestand tegen ziekteverwekkers. Hierdoor wordt je minder snel ziek en wanneer je toch ziek wordt zijn de klachten vaak milder. Naast deze 6 vitamines zijn er ook nog 4 mineralen van belang voor een gezonde weerstand. Dat zijn Koper, Seleen, Ijzer en Zink.

Daarnaast draagt vitamine D bij aan de opname van onder andere calcium en fosfor. Door de stimulerende werking van de opname van calcium uit de darm, draagt vitamine d daardoor bij aan sterke botten en tanden.

 

Hoe krijg je voldoende vitamine D binnen?

Onder invloed van zonlicht wordt vitamine D aangemaakt in de huid. Het advies is om elke dag minstens 15 minuten naar buiten te gaan. Het liefst tussen 11:00 en 15:00 omdat de zonkracht dan het sterkst is.

Mensen met een lichte huid maken makkelijker vitamine D aan dan mensen met een donkere huid. Tevens kan kleding en bewolking de aanmaak van vitamine D verminderen.

Daarnaast zit vitamine D ook in voedingsmiddelen. Het is een vetoplosbare vitamine die voorkomt in bijvoorbeeld vette vis zoals haring, zalm en makreel. Daarnaast wordt het in Nederland toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten. In roomboter zit van nature vitamine D, maar wel in mindere mate.

Ook aan andere voedingsmiddelen mag in Nederland vitamine D worden toegevoegd. Dit gebeurt voornamelijk bij zuivelproducten.

 

Hoe ontstaat een tekort aan vitamine D?

In het voorjaar en in de zomer is de zonkracht een stuk sterker dan in de herfst en winter.  Daarnaast is het op een druilerige herfstdag vaak minder aantrekkelijk om naar buiten te gaan dan op een zonovergoten lentedag. En ga je in de herfst of winter toch naar buiten? Dan heb je waarschijnlijk een dikke jas aan is een groot deel van je huid bedekt. In de herfst en winter is het daardoor voor je huid meestal moeilijker om voldoende vitamine D aan te maken. In de lente en zomer leg je gelukkig een soort voorraad van vitamine D aan om de winter mee door te komen. Dit is niet altijd genoeg, waardoor je de symptomen van vitamine D tekort kunt gaan ervaren.

Vitamine D zit ook in onze voeding. Wanneer je geen vette vis eet of geen boter op je brood smeert, loop je eerder het risico een tekort aan vitamine D te ontwikkelen.

Een vitamine D gebrek kan tevens ontstaan door een langdurig gebruik van corticosteroïden als prednison en prednisolon.

Risicogroepen vitamine D tekort

Mensen met een donkerdere huid

Een donkere huidkleur bevat meer van het pigment dat beschermt tegen schadelijke ultraviolette straling. Een donkere huid verbrand daardoor minder snel dan een lichte huid. Maar daardoor heeft de huid ook meer zonlicht nodig om voldoende vitamine D aan te maken. Mensen met een donkere huid lopen daardoor een groter risico om een vitamine D tekort op te lopen. Heb je een donkerdere huid? Dan wordt het aangeraden dagelijks 10cmg vitamine D te slikken.

Zwangere vrouwen

Vrouwen die zwanger zijn wordt aangeraden dagelijks 10mcg vitamine D te slikken. Dit bevordert de ontwikkeling van de botten van het ongeboren kind.

Kinderen tot 4 jaar

Voor een goede ontwikkeling van de botten en tanden hebben kinderen van 0 t/m 3 jaar extra vitamine D nodig. Het wordt aangeraden hen dagelijks 10mcg vitamine D te geven.

Ouderen

Voor vrouwen vanaf 50 jaar wordt aangeraden wat extra vitamine D te slikken (10mcg). In de overgang kan er eerder een tekort ontstaan. Vanaf 70 jaar geldt er voor zowel mannen als vrouwen het advies om dagelijks 20cmg extra vitamine D te nemen. Dit is onder andere voor het behoud van sterke botten.

 

Symptomen teveel vitamine D

Kun je ook teveel vitamine D binnenkrijgen? Jazeker! “Baat het niet dan schaadt het niet”, gaat voor de meeste vitamines en mineralen niet op. Sterker nog, een teveel aan bepaalde vitamines kan allerlei vervelende klachten geven.

Bij een gezond eet- en leefpatroon is het vrijwel onmogelijk teveel vitamine D binnen te krijgen. Bij een langdurig gebruik van een supplement kan er wel een teveel aan vitamine D in je lichaam ontstaan. Dit kan schadelijk zijn voor je gezondheid. Je kunt nierstenen krijgen en rondom organen en weefsels kan kalkafzetting ontstaan.

Door teveel vitamine D kan er een verhoogde calciumwaarde in het bloed ontstaan. Symptomen die je kunt opmerken:

  • Verwardheid;
  • Suf zijn;
  • Vermoeidheid;
  • Obstipatie;
  • Dorst;
  • Veel aandrang om te plassen.

Hoe weet je of je een vitamine D tekort hebt?

Een tekort aan vitamine D kun je opmerken door de eerder genoemde symptomen. Maar die symptomen kunnen ook een andere oorzaak hebben. Een gebrek aan andere vitamines of mineralen bijvoorbeeld. Ook kan een andere kwaal de veroorzaker zijn van je klachten. Heb je last van de eerdergenoemde symptomen? Ga dan eens bij je huisarts langs. Wil je graag weten hoe het met jou vitamine D peil is gesteld? Dat kun je eenvoudig zelf thuis testen met 1 druppeltje bloed. Een test bestel je makkelijk online en de uitslag heb je niet lang daarna binnen.

Doe een vitamine D test bij voorkeur 2 keer per jaar. 1 Keer in september om te checken of je met een gezond vitamine D peil de winter in gaat. In de herfst en winter loop je een grotere kans op een vitamine D tekort,  daarom is het raadzaam de test in januari of februari nog een keer te herhalen.

 

Vitamine D supplement

Val je in de risicogroep en/of blijkt uit de bloedtest dat je een tekort aan vitamine D hebt? Dan is het raadzaam een supplement te gebruiken. Vitamine D is een vetoplosbare vitamine. Neem het pilletje daarom in bij de maaltijd of kies voor een supplement waarbij de vitamine D al is opgelost in olie (capsules of druppels).

 

 

Leave a Reply